• کتیبه عشق

  • بسم ا... الرحمن الرحیم
    قال افلاطون الحکیم: الخط هندسه روحانیه، ظهرت بآلة جسمانیه.
    خط و خوشنویسی همواره در طول تاریخ حامل آثار، افکار و قایع اتفاقیه و ناقل آن برای نسلهای بعد بوده است. آنچه که موجب شرافت و به تعبیر بنده برکت این آثار بوده، محتوای مندرج و ارزش معنوی آن است. وقتی زیبا نویسی بخدمت خط گمارده می شود، بی تردید تأثیر بسزایی در ثبت مطالب در ذهن خواننده خواهد داشت، چرا که زیبایی دقت برانگیز است و دقت نیز موجب فراگیری پایدار.
    کلام وحی و آیات الهی نیز از صدر اسلام تاکنون با دقت و ذوق هنرمندان به صور مختلف، کتابت تا کتیبه، برشته تحریر درآمده و چشم و ذهن بینندگان و خوانندگان را بخود معطوف داشته است. آنچه مهم و قابل تأمل است، اینکه کاتب آیات الهی علاوه بر لذت زیبایی هندسه حروف و کلمات، از روحانیت وافر و فضای معنوی ناخودآگاهی که بوجود خواهد آمد، لذت دوچندان خواهد برد و این فضا ذهن هنرمند را در عالمی خواهد برد که نتیجه آن پیدایش اثری بدیع، زیبا، مستحکم و قانونمند توأم با صفای معنوی و سرشار از روح نوازی خواهد بود. در کتیبه های ماندگاری که بخط ثلث تحریر یافته اند، انسجام حروف و کلمات آنچنان نواخت و ریتمی پیدا می شود که گویی وحدانیت را بتصویر می کشد و پتانسیل موجود در آن نه تنها آشنایان به قرائت آن، بلکه بیگانگان با این کلام و زبان را متوجه می سازد و حتی در صورت عدم توانایی در خواندن، لذت روحی و نوازش چشمان را نیز بارمغان خواهد آورد.
    ناگفته نماند هنرمندان عاشق و خستگی ناپذیری که قطعه قطعه حروف و کلمات و فضاهای اطراف آن را همراه با ختایی های نازک و ظریف بر روی کاشیهای سنتی بصورت معرق می تراشند، صفحه رنگارنگ آیات الهی را بر صفحه دل بینندگان حک می کنند و آنچنان آرامشی را بر وجود می نشانند که آن را با هیچ نوشدارویی توان قیاس نیست.

    [ تصاویر: نماهایی از محراب مسجد رضوی - خیابان شریف واقفی اصفهان - به خط ثلث - نگارش محمد رضا رحیمی ]
  •